|
Inhoud |
|
Ten geleide |
I. |
Omgangskunde als pijler van kwaliteit |
1. |
Een merkwaardige machtsverhouding |
2. |
Vertrekpunt: drie pijlers van kennis |
3. |
Algemeen richtsnoer: maximale benadering met behoud van afstand |
4. |
Specifieke aandachtspunten voor het contact met de oudere hulpvrager |
5. |
Moeilijk te hanteren gedrag |
6. |
Teamactiviteiten |
7. |
Literatuur |
II. |
Verdriet, rouw en depressie |
1. |
Het rouwen |
2. |
Het gecompliceerde rouwen |
3. |
Depressie |
4. |
Behandeling en begeleiding |
5. |
De organisatie van de zorg |
6. |
Teamactiviteiten |
7. |
Literatuur |
III. |
Gedrags- en psychologische symptomen bij dementie |
1. |
Goedaardige ouderdomsvergeetachtigheid |
2. |
Milde cognitieve inperking of beperkte neurocognitieve stoornis |
3. |
Het dementiesyndroom |
4. |
Gedrags- en psychologische symptomen |
5. |
Voorkomen van BPSD |
6. |
Gevolgen van BPSD |
7. |
Het ontstaan van BPSD |
8. |
De behandeling van gedrags- en psychologische symptomen |
9. |
De organisatie van de zorg |
10. |
Teamactiviteiten |
11. |
Literatuur |
IV. |
Angst |
1. |
Angststoornissen bij ouderen |
2. |
Specifieke thema’s en risicofactoren bij senioren |
3. |
Doodsangst |
4. |
Het herkennen van angstproblemen |
5. |
Behandeling en begeleiding |
6. |
Teamactiviteiten |
7. |
Literatuur |
V. |
Psychose |
1. |
Wat is psychose? |
2. |
Soorten hallucinaties en wanen |
3. |
Ervaringen die lijken op een psychose |
4. |
Hoe ontstaat een psychotische stoornis? |
5. |
De piramide van paranoia |
6. |
Hoe vaak komt het voor op latere leeftijd? |
7. |
Wat kenmerkt een psychose op latere leeftijd? |
8. |
Wat zijn de verschillende oorzaken van een zeer laat ontstane psychose? |
9. |
Hoe ga je er best mee om? |
10. |
Teamactiviteit |
11. |
Literatuur |
VI. |
Persoonlijkheids- en ontwikkelingsstoornissen |
1. |
De persoonlijkheidsstoornis |
2. |
Persoonlijkheidsstoornissen bij ouderen |
3. |
Het lijden van de omgeving |
4. |
Ontwikkelingsstoornissen: autismespectrumstoornis en ADHD |
5. |
De begeleiding bij persoonlijkheidsstoornissen |
6. |
De begeleiding bij autisme en ADHD |
7. |
Groepsactiviteit |
8. |
Literatuur |
VII. |
Grensoverschrijdend gedrag |
1. |
Seksualiteit bij ouderen |
2. |
Seksualiteit en hersenziekten |
3. |
Grensoverschrijdend gedrag |
4. |
Omgaan met grensoverschrijdend gedrag |
5. |
Wat bij herhaaldelijke grensoverschrijding? |
6. |
Grensoverschrijdend gedrag tussen bewoners |
7. |
Werken aan seksueel welzijn |
8. |
Bespreekbaarheid binnen het team |
9. |
Teamactiviteit |
10. |
Literatuur |
VIII. |
Conflicten tussen ouderen |
1. |
Conflicten tussen bewoners in het woonzorgcentrum |
2. |
Het ontstaan van conflicten |
3. |
Spanningen in het oudere koppel |
4. |
Ouderenmishandeling |
5. |
Risicofactoren voor mishandeling |
6. |
Omgaan met conflicten: algemeen uitgangspunt |
7. |
Preventieve maatregelen in het woonzorgcentrum |
8. |
Ondanks alle inspanningen: toch conflicten … |
9. |
Conflicten met een persoon met dementie |
10. |
Het begeleiden van het oudere koppel |
11. |
Teamactiviteiten |
12. |
Literatuur |
IX. |
Het begeleiden van de familie |
1. |
De mythe van de familiale vervreemding |
2. |
De ‘lastige familie’ |
3. |
Drie vormen van stress |
4. |
Anticiperend rouwen |
5. |
Partnerrelatie en dementie |
6. |
De familiale geschiedenis |
7. |
De opname in een woonzorgcentrum |
8. |
Bouwstenen van een samenwerking – Streven naar ‘partners in zorg’ |
9. |
Teamactiviteiten |
10. |
Literatuur |
X. |
Burn-out |
1. |
Wat is burn-out? |
2. |
Signalen en symptomen |
3. |
Beïnvloedende factoren |
4. |
Mogelijkheden tot preventie |
5. |
Behandeling van burn-out |
6. |
Teamactiviteiten |
7. |
Literatuur |