De besturen van de erkende erediensten

Een gids voor lokale besturen

De besturen van de erkende erediensten
Auteur: Mertens Geert
Publicatievorm:    Boek , Online in Connect
ISBN-10:/
ISBN-13:9789085840053
Aantal bladzijden:244
Verschijningsjaar: 2025
PrijsomschrijvingStukprijsBestel aantal:
Basisprijs (incl. btw)
95 EUR
bestel
Pakketprijs 3 publicaties (incl. btw) *
145 EUR
bestel
* Dit pakket bestaat uit drie publicaties met betrekking tot de boekhouding en de financiën van de besturen van de erkende erediensten.

Beschrijving

Onlangs werden drie publicaties met betrekking tot de boekhouding en de financiën van de besturen van de erkende erediensten bijgewerkt. Voortaan is het kerkenbeleidsplan verplicht. Logischerwijs krijgt dit dus een plaatsje in het planningsproces. Daarnaast werden ook andere zaken geactualiseerd.

De volgende titels zijn beschikbaar

In het toezicht op de meerjarenplannen en de budgetten van de kerkfabrieken spelen de lokale besturen een hele belangrijke rol. De praktijkgids overloopt hoe de lokale besturen alle beslissingen praktisch kunnen aanpakken en sluit daarmee, samen met de praktische leidraad, aan op het basiswerk "De besturen van de erkende erediensten".

 

 

Deze uitgave vindt u ook terug in de digitale bibliotheek van FinConnect

FinConnect is het online kennispunt voor de financiële diensten van de lokale besturen. Deze innovatieve toepassing laat u toe om snel en diepgaand kennis op te bouwen over financiën, overheidsopdrachten en boekhouding & beheer.

FinConnect omvat niet alleen een volledige digitale bibliotheek boordevol relevante uitgaven, maar ook heel wat andere nuttige informatie en tools die uw dienst ondersteunen: wetboeken, modellen, wetgeving, rechtspraak, FAQ, ... Alle inhoud is aan elkaar gelinkt en vlot raadpleegbaar dankzij een slimme zoekmotor. Voor een vaste prijs per jaar hebben alle medewerkers van uw bestuur toegang tot de vele mogelijkheden van FinConnect.

Al geabonneerd op FinConnect?

  • Dan kunt u de digitale editie van deze uitgave meteen raadplegen in FinConnect.
  • Dan bent u dankzij de automatische updates van FinConnect zeker dat u steeds de meest recente versie van deze uitgave raadpleegt.

Nog niet geabonneerd op FinConnect?

 

Schrijf u in op de nieuwsbrief "Lokale financiën | FinConnect".

  • Ontvang updates over nieuwe regelgeving, hot topics, belangrijke trends, ...
  • Blijf op de hoogte van niet te missen opleidingen en studiedagen.
  • Ontdek in primeur nieuwigheden en interessante initiatieven.

 

 

 

 

 

Inhoudstafel

 

Hoofdstuk 1. De kerkfabriek als openbaar bestuur

  1. Kerkfabriek en parochie
    1.1. Wat is een kerkfabriek?
    1.2. Wat is het verschil tussen de kerkfabriek en de parochie?

  2. De penningmeester

  3. De notulen

  4. De financiering van de kerkfabriek
    4.1. De financieringsbronnen
    4.2. De financiering van de exploitatie
    4.3. De financiering voor investeringen
    4.4. De financieringsverplichtingen
    4.5. Werkingsmiddelen en privaat patrimonium
    4.6. De zelfbedruipende kerkfabriek
    4.7. De fysieke kas

  5. Patrimonium
    5.1. Bestemming van de gebouwen
    5.2. Beschermde monumenten
    5.3. Vervreemding onroerende goederen

Hoofdstuk 2. De regelgeving

  1. Een overzicht van de belangrijkste regelgevende documenten

  2. Doelstellingen, filosofie en krachtlijnen

Hoofdstuk 3. Bevoegdheden en verplichtingen van de gemeente

  1. Inleiding

  2. De financiering van exploitatietekorten en investeringen in gebouwen van de eredienst
    2.1. Financieringsprincipe
    2.2. Bijzondere kenmerken van de gemeentelijke verplichting
    2.3. Onderhoud en herstelling van eredienstgebouwen

  3. Het overleg tussen gemeente en (centraal) kerkbestuur en het maken van afspraken
    3.1. Oprichting van centrale kerkbesturen
    3.2. Samenstelling van het overleg
    3.3. Modaliteiten van het overleg
    3.4. Wat moet aan bod komen op het overleg?
    3.5. Het centraal kerkbestuur kan bindende afspraken maken
    3.6. Overlegdynamiek
    3.7. Hoe verloopt het overleg voor de gemeentegrensoverschrijdende parochies?
    3.8. Een inventaris van mogelijke afspraken

  4. De organisatie van het administratief toezicht op de beslissingen van de kerkfabrieken en de centrale kerkbesturen
    4.1. Basisprincipes
    4.2. Specifieke bevoegdheden en taken van de gemeente als eerste toezichthouder op de beslissingen van de kerkfabrieken
    4.3. De bevoegdheden van de provinciegouverneur en de Vlaamse Regering op het vlak van het algemeen administratief toezicht op de beslissingen van de kerkraden
    4.4. Het algemeen administratief toezicht op de besluiten van de voorzitter en de secretaris, gezamenlijk optredend
    4.5. Het dwangtoezicht
    4.6. Samenvattend overzicht

  5. Gemeentegrensoverschrijdende parochies

Hoofdstuk 4. Het financiële stelsel van de kerkfabrieken

  1. Algemene kenmerken en basisindeling van het financiële stelsel
    1.1. Indeling in ontvangsten en uitgaven
    1.2. Het onderscheid tussen exploitatie en investeringen
    1.3. Overboekingen van exploitatie naar investeringen
    1.4. Enkelvoudige kasboekhouding
    1.5. De basisindeling van de financiële rapporten
    1.6. Het minimum algemeen rekeningenstelsel (MAR)

  2. Het meerjarenplan
    2.1. Verloop van de procedure – bevoegdheid gemeente
    2.2. Samenstelling van het meerjarenplan
    2.3. De financiële nota: vorm, opbouw en berekening gemeentelijke toelage
    2.4. Wijziging van het meerjarenplan
    2.5. Is de gemeente verplicht om de geraamde exploitatietoelagen van het meerjarenplan van een kerkfabriek over te nemen in het gemeentelijk meerjarenplan?

  3. Het budget
    3.1. Verloop van de procedure – bevoegdheid gemeente
    3.2. Samenstelling van het budget: beleidsnota en financiële nota
    3.3. Budgetwijzigingen en kredietaanpassingen

  4. De boekhouding
    4.1. Algemene principes
    4.2. Dagboek
    4.3. Goedkeuring van de schulden
    4.4. Hoofdzaak volgt bijzaak
    4.5. Schuld- en vorderingsnummers
    4.6. Compensatie bij het boeken
    4.7. Afsluitdatum jaarrekening
    4.8. Bijzondere boekingen

  5. De jaarrekening
    5.1. Verloop van de procedure – rol van de gemeente
    5.2. Samenstelling van de jaarrekening: een financieel gedeelte en een toelichting
    5.3. Analyse van het rekeningresultaat

  6. Bijkomende duiding over de rubrieken K, K1, K2, N, Z, Y en Y’
    6.1. De factoren K, K1, K2 en N
    6.2. Waarvoor staan de Y, Y’ en Z?
    6.3. Hoe kan de gemeente beoordelen of de kerkfabriek overschotten of reserves in de boekhouding heeft opgenomen?

  7. Beleggingen

  8. Eindrekening van de penningmeester

  9. Percent penningmeester

  10. De boekhouding van de centrale kerkbesturen

  11. Subsidies voor investeringen aan niet-beschermde gebouwen van de eredienst
    11.1. De regelgeving
    11.2. Wie kan de subsidie aanvragen?
    11.3. Welke investeringen komen in aanmerking voor subsidies?
    11.4. Hoeveel bedraagt de subsidie en hoe berekent men het bedrag?
    11.5. Procedureverloop en samenstelling van het dossier

  12. Premies voor investeringen aan beschermde gebouwen van de eredienst
    12.1. De regelgeving
    12.2. De erfgoedpremie

  13. Kerkenbeleidsplan
    13.1. Wat is een kerkenbeleidsplan?
    13.2. Waarom is een kerkenbeleidsplan nodig?
    13.3. Hoe kom je tot een kerkenbeleidsplan?
    13.4. Herbestemming van parochiekerken

 

 

Aanverwante producten:

De praktijkgids planning en budget van kerkfabrieken Praktijkgids planning en budget van kerkfabrieken  
Een gids voor lokale besturen

Auteur: Mertens Geert, Zutterman Timothy
Publicatievorm: Boek , Online in Connect
Praktische leidraad voor advies over de jaarrekening van kerkfabrieken Praktische leidraad voor advies over de jaarrekening van kerkfabrieken 
Een gids voor lokale besturen

Auteur: Mertens Geert, Van Dooren Bart
ISBN: 9789062678655
Publicatievorm: Boek , Online in Connect