Voorwoord |
Over de auteurs |
1. |
Wake-upcall van Roeland |
1.1. |
Blockchain - top-skill voor 2020 |
1.2. |
Blockchain ‘roetsjt’ door Gartner’s Hype Cycle |
1.3. |
Blockchain kan onze maatschappij ingrijpend veranderen. Wat kan, dat zal? |
1.4. |
Rewind naar 2015 … |
1.5. |
Traditionele transacties: iedereen vertrouwt de middle men |
1.6. |
Internet: iedereen kan overal en altijd terecht bij … de middle men |
1.7. |
Blockchain ontketent de echte kracht van het internet |
1.8. |
Geen geloof meer in centrale structuren |
1.9. |
Bitcoin en citroën DS |
1.10. |
Permissioned of open… real-politik of recuperatie |
1.11. |
De kracht van het netwerk: Wikipedia |
1.12. |
Overdreven verwachtingen? |
1.13. |
Opnieuw grip op onze digitale identiteit? |
1.14. |
Spoiler alert of increased pleasure? |
1.15. |
Beleving: mensen verwachten meer, maar je zal het zelf moeten uitzoeken |
1.16. |
Vertrouw wie je wantrouwt? |
1.17. |
Aandelen verhandelen op blockchain |
1.18. |
Waar zat de overheid? |
1.19. |
Experimenten en proefontwikkelingen brengen focus |
1.20. |
Self-sovereign identity via de digitale kluis |
1.21. |
Vluchtelingenproject ID2020 van de Verenigde Naties |
1.22. |
Kies voor het echte leven – deel 1: in het belang van het leven |
1.23. |
Kies voor het echte leven – deel 2: life-centered design |
1.24. |
Mogelijkheden en succesfactoren |
1.25. |
Waar staan we nu in Vlaanderen? |
1.26. |
Samenvatting |
2. |
Bureaucratie is een pandemie: het verhaal van Roel |
2.1. |
Belangrijk in communicatie: horen wat er niet gezegd wordt |
2.2. |
Mission impossible |
2.3. |
Bureaucratie, technologie en e-bureaucratie |
2.4. |
Communities zonder veel regels |
2.5. |
In het land der blinden is eenoog koning |
2.6. |
Kaleidoscoop |
2.7. |
Wat is jouw probleem als wij de oplossing hebben? |
2.8. |
Blockchain heeft potentieel |
2.9. |
Samenvatting |
3. |
De kabouters van Hans: een handelingsperspectief voor het echte leven |
3.1. |
Nieuw handelingsperspectief voor het ontwerpen van organisaties |
3.2. |
De organisatie als een netwerk van transacties en feiten |
3.3. |
Blauwe blockchains en groene smart contracts voor de rode feiten in een mensenleven |
3.4. |
Terugkeer naar de feiten en OER-tijd: de social blockchain als een factchain |
3.5. |
Innovatieve stad |
3.6. |
Microprojecten |
3.7. |
Talentmanagement |
3.8. |
Waarom grote projecten vaak falen en kleine projecten slagen |
3.9. |
Blockchain monopoly spelen met Maka en de ambassadeur van Georgië |
3.10. |
Samenvatting |
4. |
Waarnemingen van Maka |
4.1. |
Inleiding |
4.2. |
Blockchain en… Georgië |
4.3. |
Tijdens corona |
4.4. |
Andere technologieën |
4.5. |
Zero Knowledge Proof |
4.6. |
Afwegingskader voor een succesvolle adoptie van blockchain |
4.7. |
Technische factoren |
4.8. |
Institutionele factoren |
4.9. |
Markt- en klantfactoren |
4.10. |
Interoperabiliteit |
4.11. |
Samenvatting |
5. |
Blokken op de eerste werkdag |
5.1. |
Op zoek naar de nood |
5.2. |
Iedereen aan het woord |
5.3. |
Enterprise bimodale capaciteit (DUO) |
5.4. |
Consequenties van modus-2-denken |
5.5. |
Paradigma’s uit modus 1 geconfronteerd met modus 2 |
5.6. |
Vuistregels |
5.7. |
State of the coalition |
5.8. |
Advertentiecase: media- en advertentiemarkt hand in hand met digitaal vertrouwen |
5.9. |
Van Gent naar Tilburg |
5.10. |
EBP en EBSI |
6. |
Club van vier ziet het weer zitten |
6.1. |
De nood |
6.2. |
Leven is meer dan de levenslijn van mensen |
6.3. |
Voor een beter leven op onze planeet |
6.4. |
The Great Realisation (Tom Roberts) |
6.5. |
Blockchain in dit grote verhaal |
6.6. |
Voortrekkersrol voor de overheid? |
6.7. |
Lessen uit Singapore voor onze overheid: vijf hefbomen |
6.8. |
Tokenize the world |
7. |
Blockchainadoptie in de publieke en private sector |
7.1. |
Never change a winning team |
7.2. |
Blockchain ≠ bitcoin |
7.3. |
Coöperatie boven competitie |
7.4. |
De echte wereld van blockchainoplossingen |
7.5. |
Leolani heeft door wanneer je liegt |
8. |
Onderwijs en blij leren met blockchain |
8.1. |
Diploma als fetisj |
8.2. |
Bedrijven in een onderwijsrol |
8.3. |
Ook jongeren kijken anders naar opleidingen op school |
8.4. |
Diplomafocus |
8.5. |
Erkenning van competenties in plaats van diploma |
8.6. |
Levenslang leren |
8.7. |
Focus op leren in plaats van werken |
8.8. |
Wat kunnen we doen? Bijleren wordt blij leren |
8.9. |
Blij leren integreren in ons leven |
8.10. |
De toekomst en het onderwijs … |
8.11. |
… maar is het onderwijs wel bezig met de toekomst? |
8.12. |
Bevolkingsdiversiteit dwingt ons tot andere vormen van onderwijs |
8.13. |
Homo mundialis |
8.14. |
Samen leren |
8.15. |
Laat de onderwijsmensen onderwijzen |
8.16. |
Internationale erkenning van diploma’s met behulp van blockchain |
Epiloog |
Lexicon |
Contactadressen |
|
|
|
|