Eerste hulp bij (management)rapportering

Een beknopte handleiding in Excel

Eerste hulp bij (management)rapportering
Auteur: Van Laere Toon
Publicatievorm:    Online in Connect
Deel van reeks:    FinConnect | Online bibliotheek financieel management

Beschrijving

Dit boek verschijnt enkel in digitale vorm. U vindt het exclusief terug in de digitale bibliotheek van FinConnect.
Meer info:
www.finconnect.be | info@finconnect.be

Een bestuur dat wil inzetten op (management)rapportering kan kiezen uit een resem aan tools om dat doel te bereiken. Het meest gekende daarvan is ongetwijfeld Microsoft Excel. Bij vrijwel elk bestuur is het in het standaard softwarepakket terug te vinden. En met goede reden natuurlijk. MS Excel staat bekend om zijn veelheid aan functies, opties en toepassingen, en een arsenaal aan add-ons om die verder uit te breiden.

Naast de keuze van de juiste tool, wilt u als bestuur natuurlijk een overzichtelijke en duidelijke rapportage opstellen. Ook hier lijken de toepassingen van MS Excel eindeloos. Gelukkig zijn niet alle functies van MS Excel nodig om een financiële rapportering op te maken. Deze handleiding doet de select few uit de doeken waardoor u in staat zal zijn om:

  • De juiste stappen naar een rapporteringsdashboard te ondernemen;
  • Verschillende documenten met gegevens samen te voegen in een paar klikken;
  • Data te verrijken naar eigen wens;
  • Alles in een aantrekkelijk en overzichtelijk geheel te gieten.

Tal van visuele voorbeelden zorgen hierbij voor het optimale gebruiksgemak.

"Eerste hulp bij (management)rapportering" is geen integrale Excelcursus. Het boek biedt wel inkijk en duidelijkheid in de basisconcepten en -technieken die nodig zijn om een overzichtelijk dashboard op te stellen dat is aangepast aan uw noden en waarbij de volledige rapportering in een oogopslag waar te nemen is.

Kortom: met deze handleiding reikt Toon Van Laere aan lokale besturen, en meer bepaald financieel directeurs en medewerkers van de financiële dienst, een handig middel om meer en gemakkelijker te kunnen inzetten op (management)rapportering.

 

Deze uitgave vindt u exclusief terug in de digitale bibliotheek van FinConnect

FinConnect is het online kennispunt voor de financiële diensten van de lokale besturen. Deze innovatieve toepassing laat u toe om snel en diepgaand kennis op te bouwen over financiën, overheidsopdrachten en boekhouding & beheer.

FinConnect omvat niet alleen een volledige digitale bibliotheek boordevol relevante uitgaven, maar ook heel wat andere nuttige informatie en tools die uw dienst ondersteunen: wetboeken, modellen, wetgeving, rechtspraak, FAQ, ... Alle inhoud is aan elkaar gelinkt en vlot raadpleegbaar dankzij een slimme zoekmotor. Voor een vaste prijs per jaar hebben alle medewerkers van uw bestuur toegang tot de vele mogelijkheden van FinConnect.

Al geabonneerd op FinConnect?

  • Dan kunt u deze digitale uitgave exclusief raadplegen.
  • Dan bent u dankzij de automatische updates van FinConnect zeker dat u steeds de meest recente versie van deze uitgave raadpleegt.

Nog niet geabonneerd op FinConnect?

 

Schrijf u in op de nieuwsbrief "Lokale financiën | FinConnect".

  • Ontvang updates over nieuwe regelgeving, hot topics, belangrijke trends, ...
  • Blijf op de hoogte van niet te missen opleidingen en studiedagen.
  • Ontdek in primeur nieuwigheden en interessante initiatieven.


 

Inhoudstafel

I. Inleiding
1. Inhoud en doelstelling van de handleiding
2. Algemene visie op rapportering
3. Rapporteringstools
II. Importeren van gegevens
III. Verrijken van gegevens
1. Tekstfunctie
2. Datum- en tijdfuncties
3. Zoeken en verwijzen
4. Logisch
5. Wiskunde
6. Financieel
7. Andere
IV. Presenteren
1. Draaitabel/-grafiek
2. Dashboard
V. Zelf aan de slag gaan
   
   

Maakt deel uit van de reeks

finconnect FinConnect | Online bibliotheek financieel management 

Alle noodzakelijke informatie voor de financiële dienst van de gemeenten, in combinatie met de meest innovatieve mogelijkheden om hier toegang tot te krijgen.

Publicatievorm: Online in Connect