I. |
Lokale besturen in de Lage Landen |
Herwig Reynaert |
|
II. |
De democratische kwaliteit van gemeenteraadsverkiezingen |
Marcel Boogers |
1. |
Inleiding |
2. |
Opkomst en stemgedrag bij gemeenteraadsverkiezingen |
3. |
De democratische kwaliteit van gemeenteraadsverkiezingen nader geduid |
4. |
Democratische kwaliteit van gemeenteraadsverkiezingen verbeterd |
|
|
III. |
De Nederlandse gemeenteraadsverkiezingen |
Peter Castenmiller |
1. |
Inleiding |
2. |
De uitgangssituatie |
3. |
Sleutelmoment 1990 |
4. |
Na Fortuyn; sleutelmoment 2002 |
5. |
Tussenbalans |
6. |
Een vooruitblik naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 |
|
|
IV. |
Collegevorming in Nederlandse gemeenten: context, proces, rolverdeling en resultaten |
Bas Denters |
1. |
Inleiding |
2. |
De samenstelling van de colleges van burgemeester en wethouders |
3. |
De veranderde politieke verhoudingen in gemeenteraden |
4. |
Collegevorming: fasering en betrokken actoren |
5. |
Invloed van de bestuurlijke driehoek |
6. |
De resultaten: collegeprogramma's en collegesamenstelling |
7. |
Collegeprogramma's |
8. |
Besluit |
|
|
V. |
De kwaliteit van een sterke, gezaghebbende gemeenteraad |
Henk Bouwmans |
1. |
Inleiding |
2. |
Trots |
3. |
Kloof |
4. |
De baas |
5. |
Loyaliteit |
6. |
Spagaat |
7. |
Maatwerk |
8. |
Drijfzand |
9. |
Zelfbewust |
10. |
Leren |
11. |
Kapers |
12. |
Slot |
|
|
VI. |
Gemeenteraadsverkiezingen en nieuwe democratie: een zoektocht naar nieuwe rollen |
Laurens de Graaf, Linze Schaap en Michael Theuns |
1. |
Inleiding |
2. |
Analysekader: vormen en aspecten van democratie |
3. |
Het onderzoek |
4. |
Resultaten en analyse van de vijf cases |
5. |
Naar een bredere impact |
6. |
Conclusie |
|
|
VII. |
Begrotende burgers, betere burgers? |
Thibaut Renson |
1. |
Inleiding |
2. |
Deliberatie: specifieke vormen van participatie |
3. |
Sociaal leren: wij zijn best doet kan het van de andere leren |
4. |
De Antwerpse Burgerbegroting onderzocht |
5. |
Quid politieke praktijk? |
|
|
VIII. |
Burgers beoordelen burgemeesters: evoluties in en verklaringen voor de tevredenheidsscores in Vlaamse gemeenten |
Koenraad De Ceuninck, Kristof Steyvers en Tom Verhelst |
1. |
Inleiding |
2. |
Verkozen mandatarissen beoordelen: een literatuurschets |
3. |
Verkozen mandatarissen beoordelen: quid Vlaamse burgemeesters? |
4. |
Conclusie |
|
|
IX. |
De integratie van gemeente en OCMW: een vloek of een zegen? |
Piet Van Schuylenbergh |
1. |
Fusie - inkanteling - integratie? |
2. |
Verplichte integratie van gemeente en OCMW op vijf punten |
3. |
Keuzevrijheid |
4. |
Van lokaal sociaal beleid naar sociaal lokaal beleid |
5. |
Kansen |
6. |
Bedreigingen |
7. |
Van vloek naar zegen |
|
|
X. |
De kracht van een provinciaal bestuursniveau ligt in zijn weerbaarheid |
Raymond Van Loock |
1. |
Een beetje geschiedenis |
2. |
Vergelijkende studie "interne staatshervorming" versus "afslanking provincies" |
3. |
Vlaamse provinciebesturen: oubollig of toch niet? |
4. |
Wat is nog de toekomst van het provinciale bestuursniveau in Vlaanderen? De kracht ervan ligt in zijn weerbaarheid! |
5. |
En nu: volle kracht vooruit! |
|
|
XI. |
Het gemeentefonds en de financiering van de gemeenten |
Mark Suykens |
|
|
XII. |
De bestuurderskracht van portefeuillehouders financiën |
Ronald Vuijk en Michiel Herweijer |
1. |
Bestuurderskracht |
2. |
De ambtsdragers en hun prestaties |
3. |
Afrekenen op resultaat? |
4. |
Conclusie: lessen? |
|
|
XIII. |
De gegevensbescherming in een vernieuwd en strak juridisch kleedje |
Geert Vandenwijngaert |
1. |
Het lokale bestuur als datamijn |
2. |
De Algemene Verordening Gegevensbescherming |
3. |
Risicomanagement en verzekering |
4. |
Besluit |
|
|
|
|