Beschrijving
1977. Tante Mariette is als krasse, oudere dame al jarenlang actief in het verenigingsleven van haar kleine Vlaamse gemeente. Op haar fiets gaat ze van huis tot huis, op bezoek bij mensen die ze door en door kent. Ze maakt een babbeltje, ze overhandigt een zelfgemaakte folder, ze brengt een begeesterende uitnodiging. En de mensen komen naar de activiteiten.
Vandaag. Communicatieboodschappen bereiken hun bestemmelingen nog zelden per fiets. Niet alleen omdat overheid en socialprofitsector heel erg geprofessionaliseerd zijn. Maar vooral omdat het communicatieklimaat en -landschap radicaal veranderd zijn ... en volop in ontwikkeling blijven.
En toch: je doelgroepen kennen en je communicatie daarop afstemmen is nog altijd even cruciaal als pakweg 40 jaar geleden.
"Tante Mariette en haar fiets" beschrijft wat nodig is om op een doordachte, eigentijdse en persoonlijke manier het communicatieve succes van tante Mariette te evenaren. Gelardeerd met praktijkverhalen, checklists en handige tips.
“Tante Mariette en haar fiets” heeft geen encyclopedische ambities, maar geeft wel een overzicht: een houvast waar je in je dagelijkse communicatiewerk meteen mee aan de slag kunt. Het boek doet dit aan de hand van zeven grote delen:
- In het eerste deel schetst auteur Eric Goubin de werkingscontext: je leest er wat er zo specifiek is aan de overheid en aan de socialprofitsector, en aan het communiceren in die omgeving.
- Het tweede deel geeft je inzicht in doelgroepen: de mensen met wie je communiceert.
- De vijf volgende delen bieden je een werkkader. Eerst legt Eric Goubin je het principe van het dynamische communicatiegebouw uit. Vervolgens doorloopt hij samen met jou de verschillende bouwlagen of communicatieniveaus: de onderbouw, de tussenlaag "communicatiebeleid", de bovenbouw (in interne en externe communicatie), en het dak met al zijn communicatie-instrumenten.
Van kleine tweets tot grote strategische campagnes: concrete cases, inspirerende best practices, actuele communicatievoorbeelden, maar ook schema’s, stappenplannen, tabellen, leestips of nog FAQ’s vervolledigen de verschillende hoofdstukken van die zeven grote delen. Daarbij kan je van A tot Z door het hele boek fietsen. Of je kunt à la carte werken en die hoofdstukken eruit pikken die net voor jou interessant zijn.
Kortom, “Tante Mariette en haar fiets” is een onmisbaar en veelzijdig handboek voor iedereen die (als beleidsmens, medewerker of vrijwilliger) bij de overheid of in de socialprofitsector aan de slag is met communicatie, of dat wil doen.
Zin in meer Tante Mariette? Neem dan zeker een kijkje op www.tantemariette.be: je ontdekt er o.a. (nog meer) boeiende praktijkverhalen!
Inhoudstafel
Voorwoord: het verhaal van tante Mariette |
|
|
I. |
Het vakgebied: in welke context werken we? |
1. |
Overheid & socialprofitsector |
2. |
Evoluerende communicatie bij een evoluerende overheid |
3. |
Marketing en communicatie met sectorspecifieke kenmerken |
II. |
Doelgroepen: hoe vinden we elkaar? |
1. |
Zenders, ontvangers en intermediairs |
2. |
Baken doelgroepen af |
3. |
Inclusieve, laagdrempelige communicatie |
III. |
Aan de slag in het dynamische communicatiegebouw |
1. |
Het dynamische communicatiegebouw is een huis vol leven |
2. |
De architectuur van het dynamische communicatiegebouw |
IV. |
Communicatieonderbouw |
1. |
Pijler 1: het algemene beleid van je organisatie |
2. |
Pijler 2: wetten, regels en richtlijnen voor een openbaar en communicatief bestuur |
3. |
Pijler 3: relevante evoluties in communicatie en in de 'markt' waarin je organisatie actief is |
4. |
Pijler 4: analyse van de actuele communicatietoestand van je organisatie |
V. |
Communicatiebeleid |
1. |
Communicatiehouding: tien marsorders |
2. |
Communicatieplan |
3. |
Communicatiestrategie |
4. |
Corporate communicatie |
5. |
Organisatie van de communicatie |
6. |
Werken met externe leveranciers |
VI. |
Communicatiebovenbouw |
1. |
Interne communicatie |
2. |
Onthaal |
3. |
Crisiscommunicatie |
4. |
PR, informatie, pers en networking |
5. |
Gedragsbeïnvloedende communicatie |
6. |
Wervende communicatie |
7. |
Interactieve communicatie, conversatie en participatie |
VII. |
Communicatie-instrumenten |
1. |
Uitgangspunten voor kanaalmanagement |
2. |
Communicatievermogen van kanalen |
3. |
Communicatiedoelen bepalen kanaalkeuze: kanaalstrategie |
4. |
Contentstrategie |
5. |
Content met een verhaal: storytelling |
6. |
Visualisering versterkt kanalen en content |
|
|
|
|
Aanverwante producten:
|
Helder schrijven
40 gouden regels voor aantrekkelijke en duidelijke professionele teksten
Auteur: De Baets G.
ISBN: 978 90 4961 460 7
Publicatievorm:
Boek
Kenmerken:
Vastbladig
|
|
Verlies je lezer niet
Visueel scoren met tekst en beeld
Auteur: Mombaerts M.
ISBN: 978 90 496 1567 3
Publicatievorm:
Boek
Kenmerken:
Vastbladig
|